Home » Inspiratie » Desserten » Fruitsalade van Pascale Naessens

Fruitsalade van Pascale Naessens

 

 

Ingrediënten (voor 1 persoon)

500g gemengd fruit

1 handvol bessen (vers of diepvries)

3 eetlepels kokosmelk of yoghurt

3 eetlepels gemengde zaden

(lijnzaad, pompoenpitten, sesamzaad, chiazaad,…)

 

Werkwijze

Snijd het fruit in stukken en doe het in een diep bord of kom. Voeg de kokosmelk of yoghurt toe en de gemengde zaden. Prak wat bessen en gebruik die als coulis over het fruit.

 

 

Tips

Welk fruit?

Neem bij voorkeur fruit van het seizoen. In de zomer geniet ik volop van het ruime assortiment bessen. Die zijn heel sterk aan te bevelen omwille van de vele gezondheisvoordelen. Verder zijn er dan in overvloed nectarines, perziken, sinaasappels, grapefruits, pruimen, abrikozen,… In de winter gebruik ik ook wel exotisch fruit zoals ananas, papaja of manga, aangevuld met bessen uit de diepvries. In dat seizoen warm ik het fruit ook vaak op, de appeltjes worden dan zalig smeuïg en met wat kaneel erbij zijn ze hartverwarmend. Ook ideaal voor in de winter is het recept ‘Gaar fruit met heerlijke, knapperige pistachenoten’.

 

Fruit en fruitsuikers

Wat bevat het meeste suiker: 100g bruinbrood, 100g havermout of 100g gemengd fruit? Bruinbrood bevat het meeste suiker en fruit het minste. Dat kun je gemakkelijk zelf opzoeken als je de totale hoeveelheid koolhydraten of suikers of de glycemische lading vergelijkt van de verschillende voedingsmiddelen. Gemiddeld zit er in fruit maar 5 tot 15% koolhydraten, tarwe daarentegen bevat gemiddeld 71% koolhydraten. Bovendien zitten de koolhydraten in fruit en in groenten volledig verpakt in de cellen, waardoor ons lichaam moeite moet doen om eraan te geraken. Koolhydraten uit knollen en granen bestaan na verhitting vooral uit acellulaire koolhydraten, die zitten niet meer verpakt in cellen en zijn daardoor gemakkelijker toegankelijk. Graanproducten en knollen bevatten dus niet alleen meer koolhydraten, hun suikers worden ook veel sneller opgenomen, het zijn ‘snelle suikers’, in tegenstelling tot de meeste fruitsoorten, die ‘trage suikers’ bevatten. Daarmee is ook het verouderde idee achterhaald dat eenvoudige suikers in bijvoorbeeld fruit snelle suikers zouden zijn, en dat complexe koolhydraten zoals zetmeel en brood trage suikers zouden zijn. Zoals de vermaarde voedingsdeskundige professor Dariush Mozaffarian het zei in een gesprek dat ik met hem had: ‘Het is niet zo simpel als eenvoudige versus complexe suikers; fruit bevat eenvoudige suikers en is een zeer goede bron van koolhydraten.’ En professor David Ludwigh van Harvard University, die ik in Boston ontmoette, is van oordeel: ‘Fruit in zijn geheel is een van de gezondste voedingsmiddelen die we kunnen eten’.